Sidney Lumet – Praca nad filmem

2014 rok powitam wpisem z serii Filmowych czytadeł o książce, która zabrała mi kawałek życia, dała do myślenia i porwała duszę. Przed państwem Sidney Lumet i jego Praca nad filmem.

To jest książka, którą pochłonie każdy kinożerca, a która powinna być na szczycie listy lektur wszystkich tych, którzy wiążą swoją przyszłość z tym lekko niewdzięcznym zawodem.

 
To 278 stron anegdot, opowieści, przykładów i lekcji filmowych. Sidney Lumet opisuje swój sposób pracy nad filmem i przeprowadza nas przez każdy etap produkcji. Od czasu do czasu wtrąca swoje refleksje na temat zawodu który wybrał i na temat pracy którą wykonuje…
13 rozdziałów dotyczy różnych etapów i zagadnień związanych z robieniem filmu. Jest scenariusz, aktorzy, kamera, kostiumy, przeglądy materiałów, montażownia, zgranie dźwięku, miks i powstanie kopii wzorcowej. Jest też studio… machina, która czasem ułatwia, a czasem niestety bardzo uprzykrza życie.

Prawda jest taka, że nikt nie zna tej magicznej formuły sprawiającej, że powstaje pierwszorzędne dzieło sztuki, nie jestem skromny. Musi być jakiś powód, dla którego niektórzy reżyserzy potrafią zrobić film wybitny, a inni nie. Wszyscy reżyserzy mogą natomiast zrobić jedno: przygotować grunt pod „szczęśliwe przypadki”, które sprawiają, ze powstaje film wybitny. Nigdy nie wiemy jednak, czy to się wydarzy czy nie. Zbyt wiele czynników pozostaje nieuchwytnych (…).

Sidney Lumet Praca nad filmem 03.jpg
Momentami Lumet używa nazwisk swoich współpracowników, pisze o nich z ogromnym szacunkiem opowiadając o kulisach Pieskiego popołudnia czy Morderstwa w Orient Expressie. Ze sprawozdawczą dokładnością określa czas pracy na planie, ciekawsze sceny opisuje krok po kroku, a nawet udostępnia czytelnikom część dokumentacji filmowej – dzienne plany pracy.
Nie ukrywa niczego – wręcz zachęca – możecie to sobie wziąć, może to sprawi, że się czegoś nauczycie, może wam się to przyda.

Ale jaką tak naprawdę mam władzę? Czy film naprawdę jest un Film de Sidney Lumet? Jestem zależny od pogody, budżetu, tego co główna aktorka zjadła na śniadanie, w kim kocha się główny aktor. Jestem zależny od talentów i dziwactw, nastrojów i ego, od wzajemnych relacji i osobowości ponad setki przeróżnych ludzi. I to tylko jeśli idzie o ekipę na planie. Nie wspominam w tym momencie o studiach produkcyjnych, finansowaniu, dystrybucji, marketingu i tak dalej.W jakim stopniu jestem więc niezależny? Jak wszyscy szefowie – na planie jestem szefem, ale jestem nim tylko do pewnego stopnia. I dla mnie to ekscytujące. Dowodzę społecznością, której rozpaczliwie potrzebuję, a która równie mocno potrzebuje mnie. Oto gdzie leży radość – we wspólnym doświadczaniu. Każdy członek tej społeczności może mi pomóc lub zaszkodzić. Dlatego zasadniczą sprawą jest, aby w każdym pionie znajdowali się ludzie jak najbardziej kreatywni. Ludzie, których postawa zainspiruje cię do jak najlepszej pracy, nie z uprzejmości, ale po to by dążyć do prawdy.

Niezwykłe jest jak bardzo filmowcy są przesądni – o tym jest kilka historii. Jeśli podczas oglądania tzw. dniówek (dziennych materiałów z planu) realizatorzy usiądą w określonym miejscu w małym, wynajętym kinie, muszą siadać tam zawsze aż do zakończenia zdjęć.
Powstawaniu filmów towarzyszy sporo nerwów. Kawa, ulubiony rogalik, określona godzina kiedy rozpoczyna się praca… drobnostki o które dbają asystenci, a które mogą zakłócić porządek całej produkcji. A gdyby tak ta kawa się wylała…?
Czy mogę książkę polecić? Zdecydowanie.
Nie wiem czy zachwyci was tak jak mnie, bo to zależy od tego kim jesteście… U mnie weszła w niezwykłą reakcję chemiczną z tym co mam w głowie.

Sidney Lumet

Sidney Lumet (1924 – 2011) reżyser ponad 40 filmów, scenarzysta, producent filmowy.

Znany z filmów takich jak Dwunastu Gniewnych Ludzi (jego kinowy debiut), Sieci, Pieskie popołudnie, Werdykt.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s