Zanim film wejdzie do kin #3

Zrobienie filmu to pół sukcesu…

…drugie pół to pokazanie tego filmu światu.

Fajnie jest zrobić film, ale jaki jest sens w zrobieniu go kiedy będzie leżał w szufladzie?
O tym jak sprzedać własny film i gdzie go pokazać napiszę innym razem, dzisiaj opowiem wam o tym co dzieje się z przygotowanymi plikami i jakie kopie filmów potrzebują kina.

 DCP

Obecnie aby wyświetlić film w kinie potrzebujemy wersji minimum HD z wielokanałowym dźwiękiem (przynajmniej Dolby Surround 5.1). Jednym z materiałów wyjściowych jakie uzyskamy po naszej pracy może być DCP, czyli Digital Cinema Package.

DCP to paczka plików, która zawiera w sobie wysokiej jakości dźwięk, obraz i napisy. Odpowiednio szyfrowana i spakowana rozsyłana jest do kin z projektorami cyfrowymi. Całość jest zabezpieczona odpowiednim kluczem, który wraz plikami wędruje od dystrybutora do konkretnego kina. Człowiek odpowiedzialny za wyświetlenie filmu w kinie może uruchomić go po wpisaniu takiego klucza. System informatyczny połączony jest również z kasami biletowymi. Dystrybutor na bieżąco może otrzymać informacje ile i jakich biletów sprzedano na konkretny seans.

Zanim film wejdzie do kin head

Który twórca nie marzy o własnym pokazie kinowym?


Jakie konkretnie materiały filmowe są niezbędne do dystrybucji?

Tylko połowa kin w Polsce ma projektory cyfrowe (sytuacja się zmienia, jako że PISF dofinansowuje cyfryzację kin). Oznacza to, że jeżeli chcemy aby nasze dzieło miało szeroki odbiór musimy mieć również w zanadrzu tradycyjną kopię na taśmie filmowej. Jest to tak zwana kopia eksploatacyjna o standardowej szerokości 35 mm.
Prawdą jest, że jedna taka kopia jest wydatkiem rzędu około 100 tysięcy złotych (i jest to jedna z tańszych kopii na taśmie filmowej). Kin jest wiele, nikomu nie opłaca się robieniu wielu kopii – wniosek z tego taki, że nie ma fizycznej możliwości aby jeden film na taśmie mógł być jednocześnie dystrybuowany w setkach kin…
Stąd zalety naszej cyfrowej paczki DCP, którą z łatwością można przesłać – czy drogą internetową (samobójstwo, chyba że mamy stabilne światłowody…) czy kurierem z dyskiem w kartoniku 🙂
Jeśli chcemy wydać DVD czy liczymy na zagraniczną dystrybujcję poza napisami warto pamiętać o tzw. tonie międzynarodowym, czyli miksie dźwięków z wyłączeniem dialogów. Wiadome jest, że niektóre kraje preferują dubbingowanie filmu.
Zanim film wejdzie do kin

Ciekawy schemat znaleziony w sieci. Oto ile czasu wymagają konkretne działania marketingowo – dystrybucyjne.


Co jeszcze przyda nam się do dystrybucji filmu?

O materiały reklamowe przeważnie dbają dystrybutorzy, którym zależy na tym aby jak największa liczba osób poszła do kina. Wiadomo jest, że reklama to dźwignia handlu – nawet w przypadku filmu.
Szum medialny często sprzyja premierom. Ponadto trzeba wyprodukować ulotki, plakaty i inne bannery… Do tego potrzebne są trailery filmów.
Mile widziane są również tzw making of’y czyli reportaże z planu (każdy z nas jest trochę podglądaczem…), fotosy i materiały dźwiękowe – np. oryginalne piosenki stworzone na potrzeby filmu.
Dystrybutor potrzebuje także dokładnych informacji o filmie – metryki, streszczenia, listy dialogowej, napisów – czołowych i tyłówki (czyli tzw. listy płac). Do materiałów promocyjnych przydają się również grafiki, logotypy, informacje o aktorach, realizatorach i opisy filmu – zarówno te jednozdaniowe jak i dłuższe…
Cytaty z recenzji filmowych (szczególnie tych pozytywnych) również mogą się przydać.
 
Nie wiem czy zdajecie sobie z tego sprawę, ale nawet planowanie premiery jest przedsięwzięciem logistyczno marketingowym. Producenci nie raz poważnie zastanawiają się w jakich miesiącach jest lepiej wypuścić film, czy może w okolicach ważnego festiwalu, albo wydarzenia…?

3 thoughts on “Zanim film wejdzie do kin #3

  1. Rouge pisze:

    Nie miałam pojęcia, że dystrybutor na bieżąco „monitoruje” ile osób kupiło bilety na film. Bardzo lubię Twoje wpisy o tym jak powstaje film i co się z nim dzieje zanim taki laik jak ja może go obejrzeć 😉

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s