Dusza i ciało

Dusza i ciało to węgierski kandydat do Oscara (nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego) i laureat Złotego Niedźwiedzia na zeszłorocznym festiwalu Berlinale. Nietypowa historia miłosna, która wydarza się w pracowniczej stołówce miejscowego przedsiębiorstwa mięsnego…

Dusza i ciało to pięknie opowiedziany film w reżyserii Ildikó Enyedi. Ta węgierska reżyserka wraz z Máté Herbai – autorem zdjęć (i laureatem Złotej Żaby na tegorocznym Camerimage) stworzyli niezwykle sensualną, spokojną i delikatną historię spotkania dwójki zamkniętych w sobie ludzi.

Endre (Géza Morcsányi) to jeden z kierowników pracujących w rzeźni. Siedząc za biurkiem odpowiada za sprawną pracę firmy, obserwuje ich zza okna swojego biura i czasami gawędzi nad obiadem w pracowniczej stołówce.  Maria (Alexandra Borbély) właśnie została zatrudniona jako nowa kontrolerka jakości. Jest samotniczką, która niezbyt często wchodzi w jakiekolwiek interakcje z ludźmi. Przygląda im się uważnie, analizuje i próbuje zrozumieć, po to aby w swoich sterylnych czterech ścianach mieszkania odgrywać później swoje rodzajowe scenki – ćwicząc towarzyskie tête-à-tête.

on body and soul 01

Kiedy na skutek drobnego śledztwa w firmie, policja zleca Endre przeprowadzenie badań psychologicznych pracowników – wychodzi na jaw tajemnicza i niewytłumaczalna sprawa. Podczas pytania o ostatni sen, zarówno Maria, jak i Endre opowiadają tę samą sytuację – śnią, że są jeleniami, którzy spacerują po zaśnieżonym lesie. Wietrząca głupi żart psycholożka (Réka Tenki) na koniec dnia woła ich oboje do gabinetu. Jak się okazuje rzeczywiście od jakiegoś czasu oboje spotykają się we śnie…

Gdyby określić ten film nietypową historią miłosną byłoby to jakieś bolesne niedookreślenie, bo Dusza i ciało to zdecydowanie coś więcej. To próba zrozumienia, dziwnego zjawiska jakie wytwarza się między dwojgiem ludzi, które zdecydowanie jest czymś większym niż miłość.

on body and soul 02

Zarówno Endre jak i Maria to ludzie, którzy jakiś czas temu zrezygnowali ze swojego życia. On, mając sparaliżowaną jedną rękę próbuje sobie radzić w samotności. Czasem wdaje się w niezobowiązujące romanse i relacje, ale mimo wszystko większość wieczorów spędza przed telewizorem. Maria pomiędzy wizytami u dziecięcego psychologa metodycznie chce za wszelką cenę wpasować się w rzeczywistość. Zamiast życia, pedantycznie ściera okruszki i ustawia buty w jednej linii. Pyta co powinna zrobić, jak nauczyć się typowych zachowań i skąd czerpać ludzką wiedzę. Tym bardziej ciężko jest jej zrozumieć dlaczego dotykają ją jakieś niezrozumiałe symptomy zakochania.

on body and soul 04

Pięknym pomysłem na zaczyn do spotkania i miłości jest tutaj niesamowicie czule sfotografowany sen ich dwójki. Sceny dwójki zwierząt nad potokiem, przy jeziorze i w zaśnieżonym lesie to jedna z najpiękniejszych definicji uczucia jakie przyszło mi zobaczyć w kinie.

on body and soul 05

Bo wszystko co najbardziej dotkliwe rozgrywa się w tym filmie dzięki czułym subtelnościom.

Mimo okrutnego miejsca pracy i rzeczywistej sceny zabijania krowy w rzeźni Dusza i ciało ma w sobie niesamowicie dużo miłości, uwagi i spokoju. W jakiś dziwny sposób hipnotyzuje i otula nadzieją, że na naukę życia nigdy nie jest za późno.

Aurora films

Film mogłam obejrzeć dzięki dystrybutorowi AURORA FILMS

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s