Breakfast at Tiffany’s

Czy da się nie należeć do nikogo? Czy da się nie mieć nikogo?

Holly Golightly to jedna z ikon kina. Holly znaczy Audrey, Audrey to Holly. Popkultura połączyła je na zawsze nierozerwanym węzłem i wydaje mi się, że jest to jedna z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych kobiecych ról w historii kina. Krucha postać w ogromnym kapeluszu i małej czarnej idąca przez ulice Nowego Jorku, dziewczęco wyglądająca kobieta w czarnych rękawiczkach i z papierosem w dłoni albo z kieliszkiem mleka i rudym kotem… Audrey Hepburn (również) dzięki tej roli stała się wzorcem elegancji i wysmakowanego stylu.

Audrey Hepburn

Audrey i bezimienny kot – niejednokrotnie pojawili się na facebookowym fanpage’u Filmowego Kota https://www.facebook.com/filmowyKOT

Holly Golightly to panienka do towarzystwa. Przeważnie zachowuje się nieracjonalnie, robi to na co ma ochotę, a jej drugie imię to spontaniczność. Towarzyszy bogatym mężczyznom na balach i bankietach, a do domu wraca skoro świt sama. Trzymając kawę i śniadanie wysiada z autobusu i zanim trafi do domu przegląda się jeszcze w witrynie sklepu Tiffany’ego. W końcu nie ma lepszego miejsca na świecie ponad to…

Pewnego dnia do budynku w którym mieszka Holly wprowadza się Paul (George Peppard) pisarz, który w swej codzienności para się podobnym zajęciem do panny Golightly. Nieuchronnie zakochuje się w niej, choć zdaje sobie sprawę że ją nigdy nie zainteresuje miłość i stabilizacja.

Śniadanie u Tiffany’ego to film zrealizowany na podstawie stustronnicowej noweli Trumana Capote. Choć jest w dużej mierze uładzoną i zmienioną wersją historii gdzie twórcy wiele tematów pozostawiają jako niedopowiedzenie – to nadal nęci nas i wabi wykreowanym światem, elegancją i wizerunkiem Nowego Jorku. Sam Caopte nie był zachwycony rolą Audrey – według niego Holly powinna była być postacią znacznie bardziej gorzką i mającą twarz Marylin Monroe. Pisarz żałował, że opowieść o call girl z Manhattanu zamieniono w ckliwą, walentynkową kartkę z Nowego Jorku.

Owszem – ta dobrze napisana historia ma w sobie mnóstwo kliszy i banału, a reżyseria (reżyseria: Blake Edwards) prawdopodobnie będzie raziła oczy widzów o bardziej wysmakowanych gustach. Mimo to nie da się zaprzeczyć, że Śniadanie jest zarówno klasą jak i klasyką samą w sobie.

Co najciekawsze – Audrey gra w tym filmie prostytutkę. Holly jest gadatliwa, może wydawać się głupiutka, ale nie jest w stanie sprawić by widzowie uwierzyli, że jest kimś kto sprzedaje się za pieniądze. Do tego scena w której śpiewa Moon River (piosenka jest rzeczywiście śpiewana przez Audrey) skutecznie rzuca czar na pokolenia i rzesze widzów. Trudno jest uwierzyć w to, że Martin Rackin – szef produkcji Paramountu po zakończeniu pierwszej projekcji filmu powiedział: Jedno jest pewne – trzeba wyrzucić tę pieprzoną piosenkę*. Usłyszawszy te słowa Audrey Hepburn zerwała się z krzesła i zaczęła krzyczeć Po moim trupie. Walczyła o tę muzykę i scenę bardzo długo i dzielnie pisząc listy i notatki. Film bez muzyki jest jak samolot bez paliwa. – pisała do kompozytora Henry’ego Mancini – Bez względu na urodę przedmiotu nadal przebywamy na ziemi i w rzeczywistym świecie. Dzięki Twojej muzyce podnieśliśmy się i poszybowaliśmy w górę…

Osobiście wydaje mi się, że Moon River to najlepsze podsumowanie dramatu Holly… Historii wypełnionej pewną uniwersalna emocją – przepełnioną zarówno autentyzmem jak i sentymentem…

Może jest w nas sporo hipokryzji, że z filmu w którym przeważa podwójna moralność najbardziej zapamiętujemy kiczowaty finał na środku zalanej deszczem ulicy.
To nic – ważne że działa.

*Historia została opisana w jednej z biografii Aufrey Hepburn Oczarowanie autorstwa Donalda Sopoto

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s